Levering binnen 2-3 werkdagen
Veilig & snel betalen
Elke werkdag van 9:00 - 12:00 bereikbaar | 030 2844844
Swipe to the left

Ondersteunde communicatie op de groep

Ondersteunde communicatie op de groep
Door Eelke Verschuur 11 maanden geleden 1506 keer bekeken Geen reacties

Algemene tips voor het gebruik van eenvoudige ondersteunde communicatie op de groep, bv met een Big Mack of andere praatknop.

De kinderen komen naar de klas. Er worden Big Macks gebruikt om ieder kind goedemorgen te laten zeggen, te vragen om de jas op te hangen en om de tas te pakken. De boodschap wordt telkens opnieuw onder de Big Mack ingesproken.

Een prima opzet, waar de kinderen duidelijk van genieten.

Op verschillende KDC's hangen de Big Macks bij de deur, als auditieve en visuele herkenning van de groep. De Big Mack hangt dan in een speciale houder.

Voor enkele kinderen is dit al erg gemakkelijk geworden en is het aan te bevelen een volgende stap te zetten.

Dank kan je de knop gaan gebruiken tijdens het kringgesprek of misschien gebruik je een knop met twee keuzes.
Het visualiseren van bovengenoemde met gebaren, ondersteuning met foto’s of plaatjes even belangrijk is. Zo kun je ook een (communicatie)kaart maken met daarop de drie momenten, “goedemorgen”, “jas uit” en “tas pakken”.

Tips voor inspreken van de knoppen:

  • Belevenissen van het weekeind of vorige dag in spreken, zodat de kinderen die zelf kunnen laten horen in het kringgesprek.
  • Belangrijke gebeurtenis in de groep voor thuis inspreken zodat er ook een “heen en weer verkeer” ontstaat (naast het schriftje)
  • (ingesproken) opdrachtje laten uitvoeren(voorbeeld: pak melk halen in de kantine; absenten in andere klas opnemen: ‘wie zijn er vandaag niet?’ en antwoord terug melden).
  • Zingen van het refrein van een liedje
  • Bij het samen lezen van een boek het geluid of herhaalde zin inspreken: “..maar genoeg had hij nog altijd niet..” (Rupsje Nooit Genoeg, Eric Carle) Veel kinderboeken werken met herhalingen.
  • Initiatief nemen en aandacht vragen: “kijk eens naar mijn nieuwe speldjes in mijn haar”
  • Gekke geluiden, omdat dit de kinderen kan stimuleren.

Let op: altijd inspreken vanuit de Ik-vorm.

Iedereen kan inspreken en daar in principe zijn eigen fantasie bij gebruiken. Laat het speels, maar overdrijf niet en houdt goed in de gaten dat het niet verwarrend wordt.

Wil je het eerst eens proberen met een eenvoudiger variant, dan zijn de vierkante praatknoppen hier heel geschikt voor. Het zijn stevige knoppen waar je 30 seconden spraak in op kunt slaan. (ook per stuk verkrijgbaar)
Weet je dat 10 seconden eigenlijk al meer dan genoeg is voor een communicatie boodschap.

  1. je bent meer bewust om een korte en duidelijke boodschap te maken
  2. het kind kan de zin beter begrijpen
  3. en bovendien beter onthouden