Levering binnen 2-3 werkdagen
Veilig & snel betalen
Elke werkdag van 9:00 - 12:00 bereikbaar | 030 2844844
Swipe to the left

Widgit software in het onderwijs

Widgit software in het onderwijs
Door Eelke Verschuur 1 years ago 1843 keer bekeken Geen reacties

Leerlingen met autisme blijken doorgaans moeite te hebben met de verhaalopbouw, de chronologie van een verhaal en het navertellen van verhalen en gebeurtenissen.
Met In Print is het mogelijk om hetgeen de leerling heeft meegemaakt op schrift te stellen en zo samen met de logopedist of begeleider in chronologische volgorde te zetten.
Dit geeft voor de kinderen een houvast wanneer ze een verhaal of gebeurtenis willen vertellen. De mogelijkheid om in In Print bepaalde plaatjes weg te laten, is hierbij een meerwaarde. Een logopedist is zodoende in staat om een tekst “rustig” te maken en toch doeltreffend te laten zijn. Belangrijke woorden kunnen voorzien worden van afbeeldingen terwijl betekenisloze of onbelangrijke woorden alleen tekst bevatten.
De zinnen en praatplaten die met Inprint gemaakt kunnen worden nodigen zo uit tot een gesprek.
Het is dus niet noodzakelijk voor de leerlingen om te kunnen lezen. De software maakt de verbale informatie die is aangeboden tastbaar voor leerlingen met autisme. Het herkennen van de symbolen geeft ze voldoende steun. Daarbij komt dat de leerlingen direct gecorrigeerd worden door de ingebouwde spellingscontrole en de synthetische spraak.
Een veel voorkomend probleem is dat leerlingen met autisme bij voorkeur alleen spelen en moeite hebben met een gezamenlijke activiteit. In Print levert een bijdrage aan deze ‘gezamenlijke activiteit’. Immers: de begeleider stelt vragen en verwoord schriftelijk wat de leerling vertelt waarna de leerling dit verhaal geprint mee naar huis krijgt.
Een andere toepassing van Inprint zijn de standaard-afbeeldingen die het programma bevat. Als een leerling een voorkeur heeft voor dino’s of ridders, dan is het mogelijk om hierop in te haken door nieuwe onderwerpen in te brengen binnen de geschetste situatie. Hierdoor ontstaat wederom een dialoog en is het mogelijk voor de logopedist of begeleider om onder andere de actieve woordenschat uit te breiden (door de leerling een woord rondom een thema te laten benoemen en in de situatie te plaatsen) of de passieve woordenschat uit te breiden.

Geplaatst in: Widgit software